Zizek නො දත් බුදු දහම - Buddhism, Zizek cannot understand



පහත දැක්වෙන සබැදියේ ඇත්තේ පශ්චාත්නූතනවාදීන් ගේ අසහාය වීර Zizek බුදු දහම පිළිබඳ කරන විවේචනයකි.

"I have read books and debated." යනුවෙන් තමා බුදු දහම හොඳින් දන්නා බව කියන Zizek ගේ නො දන්නාකම් හෙළි කිරීමට බලාපොරොත්තු වෙමි.

Zizek මහායාන බුදු දහම සම්බන්ධව කියන දෑ අතහැර පොදුවේ බුදු දහම හා ථෙරවාදය ගැන කියන කරුණු පිළිබඳව අවධානය යොමු කරමි.

මුලින් ම ඔහු කියන්නේ බුදු දහමේ ආධ්‍යාත්මික දියුණුවෙන් වෙනසක් ඇති වන්නේ හුදෙක් තමා තුළ පමණක් බවයි. බාහිර ලෝක යථාර්ථයට ඉන් වෙනසක් නො වන බවයි. Zizek බුදු දහම නිසි ලෙස හදාරා නොමැති බව පෙනෙන්නේ බාහිර ලෝක යථාර්ථයක් ගැන කතා කිරීමෙනි. "මනෝ පුබ්බංගමා" ලෙස ලෝකය දකින "සියලු ලෝකය බඹයක් පමණ වූ ශරීරයේ පණවන බව කියන බුදු දහමේ බාහිර ලෝක යථාර්ථයක් කොහි ද? නිවන් දකින පුද්ගලයා ගේ ලෝකය ම නිරුද්ධ වෙයි.

ඊළඟට,  ඔහු කියන්නේ මිනිසකුට හොඳ හෝ නරක ලෙස සදාචාරීයව ජීවත්වන අතරතුර ම බුදු දහමේ අධ්‍යාත්මික දියුණුව (නිර්වාණය) ලද හැකි බවයි. ඔහු පවසන්නේ බුදු දහමේ ආත්ම හා තමා යන සංකල්ප බොරු බව කියැවෙන බැවින් නිවනට පත් පුද්ගලයා සියල්ල බාහිර ලෝක යථාර්ථ ලෙස දකින බවයි. (මෙතන දී ද ඔහු බාහිර ලෝක යථාර්ථ මුලාවේ වෙයි.)
ඔහු කියන්නේ මෙවිට මිනිසකු මරා දැමීම ඉතා පහසු බවයි.

ඔහු යුද භටයකු නම් මිනිසකු ගේ අතපය කපා දැමීමට අණ කළ විට විස්තර කළ නො හැකි හැඟීමක් නිසා එය කිරීමට අපහසු බවයි. (ඔහු යුදෙව් ක්‍රිස්තියානි සදාචාරයේ සිටින්නකු බව ද දේශනයේ දී ඔහු අපට අඟවයි.)
එතනට පැමිණෙන බෞද්ධ මිතුරකු තමා නැත, සතුරා නැත, හුදෙක් කඩුව බාහිර ලෝකයේ දී මාංශය තුළින් චලනය වනවා පමණි. එය බාහිර ලෝකයේ සාමාන්‍ය සිදු වීමකි. මිනිසකු මරා නැත. වක්‍රව මැරෙනවා පමණි.

පළමු කොට ම කිව යුත්තේ බුදු දහමේ බාහිර ලෝක යථාර්ථයක් නැති බවයි. දෙවනුව සම්මුතිය හා පරමාර්ථය යනුවෙන් අංශ දෙකක් බුදු දහමේ ඇති බවයි. පුද්ගලයින්, ක්‍රියා , පින් , පව් සියල්ල සම්මුතියේ පවතියි.
ඒවා නැත්තේ පරමාර්ථයේ ය. සම්මුතියෙන් මිදීමට නම් එක්කෝ පූර්ණව නිවන් දැකිය යුතු ය. එවිට කිසි ම අයුරක පැවැත්මක් නැති බැවින් යුද්ධ හෝ ඝාතන කොහි ද?
නැතිනම් මහා නිරෝධායන සමාපත්තියට එළඹිය යුතු ය. එවිට ද කය මනස අක්‍රිය බැවින් ඝාතනයන් පාප ක්‍රියා ඇති විය නො හැකි ය. අනෙක් අතට සෝවාන් වූ පුද්ගලයා අතින් පවා පස්පව් නො සිදු වේ. ඊට ඉහළ මග ඵල ලාභීන් අතින් සම්මුතියේ දී කෙසේ පස් පව් සිදු වේ ද?
Zizek ගේ නො දන්නාකම ම මෙයින් ද පෙනේ...

මීළඟට ඔහු කියන්නේ ඖෂධ මගින් රසායනිකව හැඟීම් ඇති කළ හැකි බැවින් ඖෂධයකින් නිර්වාණය ලද නො හැකි ද යන්නයි.
ඔහු මෙහිදී මහා නිරෝධායන සමාපත්‍තිය අදහස් කරන බව පෙනේ..
මහා නිරෝධායන සමාපත්තිය යනු හැඟීමක් නො වේ. සියලු කායික මානසික ක්‍රියාවලි නිරුද්ධ කිරීමකි.
මනස යනු ද නාම ස්කන්ධ හතර හා රූප ස්කන්ධය එක් වී තැනුණු  ඉන්ද්‍රියකි. ඊට භෞතික බලපෑමක් කළ හැකි බව සැබෑ ය. (රූපය හා බැඳී ඇති නිසා) එහෙත් සතර නාමස්කන්ධවල බලපෑම ඒ භෞතික බලපෑම්වලින් නිරුද්ධ කළ නො හැකි ය.
එහෙයින් ඖෂධ මඟින් පූර්ණ නිරෝධය කිසි ලෙසකත් නො ලද හැකි ය.

Zizek කියන්නේ බුදු දහම අතහැරීම පදනම් කරගත් සදාචාර ක්‍රමයක් නමුත් යුදෙව් ක්‍රිස්තියානි සදාචාරය වස්තු ළංකර ගැනීමේ මිනිස් ස්වභාවය පදනම් කොට ඇති බැවින් ඒ සදාචාරය වඩා හොඳ බව ය.

බුදු දහම මඟ පෙන්වන්නේ පෘථග්ජන මිනිස් ස්වභාවයෙන් මිදීමට ය. ඊට මැළි වීම තමා ගේ දුර්වලතාවක් මිස බුදු දහමේ දුර්වලතාවක් වන්නේ කෙසේ ද?

No comments:

Post a Comment

අලුත් ම සටහන

Exit way out කණ්ඩායමට පිළිතුර

 Exit Way Out කණ්ඩායමට පිළිතුර Exit way out කණ්ඩායම මගේ “මාක්සියානු ආර්ථික කතිකාවේ අසාර්ථකත්වය: දස් කපිටාල් කෘතිය ගැන විමසුමක්” පොතේ පළමු පර...

වැඩිපුර කියවූ ලිපි